Tuesday 15 January 2013

Oku Sayang Bab 3


Bab 3
Ain Syuhada termenung di balik jendela. Kata- kata ibunya semalam masih terpahat kemas diingatannya. Rasa menyesal yang amat sangat mencengkam tangkai hatinya. Dia sudah puas menangis. Hendak diluahkan pada ibunya, dia takut. Kesalahan  yang dilakukan pada Aidil Zafran bukan sedikit. Dia takut kesalahan yang dilakukannya itu boleh menyebabkan dia ditangkap polis. Kemudian dia pasti didapati bersalah dan dimasukkan ke sekolah juvana. Dia tidak mahu masa depannya gelap. Dia punya cita-cita yang tinggi. Kalau sudah masuk ke sekolah juvana sudah pasti di cop sebagai budak bermasalah atau budak ‘jahat’.
Bunyi ketukan di pintu mematikan lamunannya. Muncul Puan Ainon di balik pintu. Ain Syuhada cepat-cepat menyeka air mata yang mengalir di pipi.
“Awat Ain?. Dari semalam lagi mak tengok hang ni monyok je. Ni, pasai apa yang hang teriak?”.Soal Puan Ainon risau. Tangannya mengelus lembut rambut ikal Ain Syuhada yang melepasi bahu itu.
“Chek tak sihat mak.” Bohong Ain Syuhada. Dia tidak mahu Puan Ainon tahu apa yang bergelodak di hatinya kala ini.
“Hang segugut ka?”. Ain Syuhada hanya menggangguk. Dia tersenyum kelat kerana membohongi ibunya. Nasib baiklah dia memang keuzuran minggu ini cuma dia  jarang menghidapi segugut.
“Nanti mak pi ambik minyak angin.” Kalut Puan Ainon berlalu hendak mencari minyak angin. Cepat-cepat Ain Syuhada menghalang niat ibunya itu.
“Chek dah sapu minyak dah”. Puan Ainon tidak jadi berlalu. Sebaliknya dia duduk di birai katil setelah Ain Syuhada menarik tangannya memintanya duduk.
“Mak betul ka apa yang mak kata semalam?”. Soal Ain Syuhada lagi. Puan Ainon mengerutkan dahi tanda tidak faham.
“Pasal Aidil Zafran tu?”. Sambungnya lagi.
“Hang ni, pasai apa?. Dari semalam duk tanya banyak kali. Betullah tu. Tok Penghulu kata nak hantar dia pi luar negeri. Mak ayah dia kata putus macam tu. Kalau ikut tok penghulu dia nak cucu dia belajar kat sini ja”.
“Luar negeri tu kat mana mak?”.
“Ishk…hang ni…banyak tanyalah. Mak taktau. Hang pi tanya ayah hang. Pasal semalam dia yang banyak sembang dengan Tok Penghulu dan ayah Aidil tu masa depa pi makan. Mak ngan mak dia duk jaga Aidil ja. Mak   tau takat tu ja. Tu pun ayah hang yang habaq”. Ain Syuhada terdiam apabila melihat reaksi ibunya yang sedikit beremosi. Dia takut jika terlalu menyoal ibunya akan mula syak yang bukan-bukan. Biarlah setakat ini saja dia tahu serba sedikit pasal Aidil Zafran. Nanti dia akan bertanya pada ayahnya pula yang lebih tenang dan sabar melayan karenahnya.
“Ish…mak lupa lak. Ni ha petang ni abang long hang balik dari Kolumpu. Katanya cuti 2 hari. Ada hal nak bincang pasal nak merisik bakal menantu mak tu. Satgi hang tolong mak siang ikan sembilang tu. Buat  asam pedas johor maunya menjilat sehingga ke siku.” Puan Ainon sudah ketawa lucu. Ain Syuhada ikut tersenyum.
“Hai mak… sejak bila pandai buat asam pedas johor ni?”.
“Amboi…amboi…amboi…Ain Syuhada oii…hang lupa ka ayahnya hang tu asal mana?” Soal Puan Ainon bercekak pinggang.
Pantang baginya anak sendiri lupa asal usul. Ain Syuhada ikut ketawa melihat gelagat ibunya yang mencuit hati. Dia memang tidak lupa asal usul ayahnya yang berasal dari Johor itu. Cuma sengaja dia hendak mengusik ibunya.
Selesai menyiang ikan sembilang di dapur, Ain Syuhada ke belakang dapur. Dia memetik pucuk ubi untuk dibuat ulam dan beberapa cili padi yang tumbuh segar di kebun kecil milik ayahnya. Encik Ismail sedang sibuk membuat beberapa batas untuk menanam beberapa jenis sayur yang sudah dibeli benihnya di Pekan Kuala Ketil pagi tadi.
“Ayah tak hangat  ka duk buat batas tengahari buta ni?”. Soal Ain Syuhada memulakan mukadimah untuk berbicara dengan ayahnya. Hendak bertanya terus tentang Aidil Zafran nanti apa pula kata ayahnya. Tak fasal-fasal dikatakan anak dara gatal.
“Ish…hangat apanya. Redup je…angin duk tiup sakan. Tak hangat pun. Nape Ain, ada benda nak tanya ayah ka?”. Serkap Encik Ismail. Walaupun sudah berbelas tahun tinggal di Kedah setelah pencen askar, namun loghat Johornya masih lagi tebal dilidah.
“Ayah nak ayaq dak?Nanti Ain ambik”. Ain Syuhada sudah mula menapak untuk ke dapur.
“Eh…tak payahlah!. Tu ha mak hang dak letak sejag ayaq sirap ais. Nape dengan kamu ni Ain. Ayah tengok macam ada yang tak kena je?”. Encik Ismail berhenti dari mencangkul tanah. Ain Syuhada menayang sengih sambil tangannya mencarik-carik pucuk ubi yang dikutipnya tadi.
“Ishh…kamu ni Ain. Pucuk ubi tu nak dibuat ulam. Yang duk pi carik sampai halus macam tu nape? Ain ada masalah ka?”. Ain Syuhada berhenti dari mencarik pucuk ubi itu apabila tersedar dari tingkahnya itu. Dia sedang menimbang sama ada hendak bertanya atau tidak mengenai Aidil Zafran.
“Bila ayah tengok kamu, teringat pulak kat cucu tok penghulu. Kesian pun ada.” Encik Ismail meletakkan cangkulnya di tepi batas. Dia langsung duduk di atas pangkin yang terletak di bawah pohon mempelam yang sedang berbuah lebat. Ain Syuhada terus menerpa duduk di sebelah ayahnya. Dia menuang sirap ais ke dalam gelas lalu disuakan kepada ayahnya. Rasa berbunga di hatinya kerana dia tidak perlu bertanya sebaliknya ayahnya sendiri memulakan bicara. Kalau ayahnya sudah mula bercakap, maka panjangnya akan menjadi berjela-jela. Tidak perlu bertanya dengan macam-macam soalan sebaliknya ayahnya sendiri akan bercerita tanpa diminta.

----------------------

Aidil Zafran duduk di pangkin kayu yang menghadap sawah padi di tepi rumah datuknya. Suasana petang yang redup dengan tiupan angin sepoi-sepoi bahasa memberikan rasa damai di hatinya. Sudah seminggu dia berkeadaan begitu. Semenjak keluar dari hospital, petang-petang begini banyak dihabiskan masanya dengan bermenung. Abahnya sudah kembali ke Kuala Lumpur kerana urusan syarikat sudah banyak tertangguh. Tinggal mamanya sahaja di sini menemaninya dan cuba memujuknya untuk menerima cadangan abahnya yang sudah siap merencana masa depannya.
“Ehem…ehem…”. Dia menoleh mencari pemilik suara yang sedang mengalami sakit kerongkong. Dari nada suara itu dia pasti milik seorang gadis yang seakan dikenalinya.
“Siapa?”. Dia bertanya sambil berkalih duduk.
“Saya…err…saya…”. Suara yang seperti teragak-agak dan bernada takut itu seolah berada dekat dengannya. Dia cuba menggagau dengan tangannya jika benar ada orang disisinya.
“Siapa?...Kenalkan diri tu. Aku kan dah buta. Mana aku tau saya tu siapa”. Nada suaranya sudah sedikit meninggi. Memang geram kerana kedamaian hatinya diusik dengan kehadiran seseorang yang tidak dikenali.
“Saya Ain…Ain Syuhada!”. Ulang suara itu masih lagi takut-takut.
Aidil Zafran pantas berdiri. Mendengar nama itu sahaja dia menjadi amat marah. Nafasnya terasa sesak. Dia cuba berjalan dengan laju seolah seperti manusia yang sempurna. Dia tidak mahu bertemu dengan manusia yang memusnahkan masa depannya. Namun baru beberapa  langkah, dia sudah jatuh tersungkur kerana tersadung akar pokok yang berselirat di situ. Tongkat pemberian datuknya terlepas dari genggamannya.
Ain Syuhada terasa amat bersalah sekali. Bukan niatnya hendak mengejutkan Aidil Zafran. Tetapi rasa bersalah yang menghempap kepalanya perlu diringankan sedikit jika dia dapat memohon maaf dari Aidil Zafran. Dia tahu, tidak mungkin dan amat mustahil sekali Aidil Zafran akan memaafkannya dengan mudah. Mendengar cerita dari ayahnya tengahari tadi membuatkan perasaan bersalahnya semakin menebal. Dia perlu meminta maaf dari Aidil Zafran dengan apa cara sekalipun.
“Sukalah kan? Puaslah hati kau kan? Hajat kau nak tengok aku buta ni dah tercapailah kan? Buat apa kau datang cari aku?. Nak gelakkan aku pula”. Kata-kata Aidil Zafran seperti mesin gun yang memuntahkan peluru itu terasa merobekkan hatinya.
            Ain Syuhada cepat-cepat menyeka air mata yang mengalir.  Dia mendapatkan Aidil Zafran yang jatuh lalu cuba membangunkannya semula.
“Sudah…Tak payah nak buat baik. Aku boleh bangun sendiri”. Aidil Zafran menepis tangan Ain Syuhada yang cuba memegang lengannya. Tangannya sudah mengagau-gagau mencari tongkat kayu pemberian datuknya. Itu saja tongkat yang ada buat sementara ini kerana  tongkat putih yang menjadi simbol untuk orang buta baru sahaja ditempah dari MAB Kuala Lumpur.
Ain Syuhada buat tuli. Badannya yang gempal itu memudahkannya  menarik badan  Aidil Zafran lalu membangunkannya dengan sekali tarikan sahaja. Kemudian dia menolak  Aidil Zafran kembali duduk di pangkin yang ditinggalkan sebentar tadi.
“Kau ni kenapa?Nak berlagak tak tentu pasal. Aku datang sini nak minta maaf”.  Ain Syuhada menyinga. Marah benar dengan tindakan bodoh sombong Aidil Zafran yang menolak hasratnya untuk membantu mana patut. Tubuhnya yang gempal itu dihempaskan ke pangkin lalu duduk di sebelah Aidil Zafran. Berkeriut bunyi pangkin  kerana menampung tubuhnya yang sebesar anak gajah itu.
“Kau ingat mudah aku nak maafkan kau? Aku buta tau tak?Masa depan aku gelap. Kau rampas penglihatan aku Ain. Aku dah tak macam dulu. Aku dah tak boleh buat apa yang aku nak. Semua kena minta tolong orang. Nak masuk toilet pun kena orang pimpin…”. Nada suara yang meninggi tadi semakin mengendur, akhirnya  esak tangis yang bernada sendu pula kedengaran di cuping telinga Ain Syuhada.
Sungguh dia terasa amat bersalah sekali. Tidak pernah seumur hidupnya melihat seorang lelaki menangis seperti ini. Kalau adapun hanya Muaz sahaja yang menangis begitu, itupun ketika usianya masih kanak-kanak kerana protes kemahuannya tidak dituruti. Ain Syuhada turut merasa sebak. Air matanya juga turut meluncur laju melihat Aidil Zafran menangis.
“Aku betul-betul menyesal, Aidil. Aku tak sangka tindakan bodoh aku tu menyebabkan kau jadi macam ni. Aku betul-betul menyesal. Aku minta maaf, Aidil”. Sepenuh hati Ain Syuhada memohon maaf. Dia berteleku di hadapan Aidil Zafran sambil menyusun sepuluh jari memohon maaf. Walaupun perlakuannya itu sudah tidak bermakna lagi buat Aidil Zafran, dia tidak peduli asalkan beban yang terhempap di kepalanya itu dapat diringankan sedikit.
“Sudah tak da maknanya. Penglihatan aku tak dapat dikembalikan lagi walau seribu tahun kau minta maaf pada aku Ain. Dunia aku hancur. Masih ada harapan lagikah buat orang macam aku ni Ain?. Aku dah tak dapat lihat keindahan dunia ni lagi. Aku  dah tak macam dulu. Aku dah tak boleh berdikari. Hidup aku perlu bergantung pada orang lain Ain. Malah wajah mama, abah aku pun dah tak boleh aku lihat lagi Ain.Kau rasa semua ni adilkah untuk aku?”. Aidil Zafran memaut lututnya sambil menggerakkan badan.
Puas rasa hatinya kerana meluahkan apa yang dipendamnya selama seminggu dia di hospital pada Ain Syuhada. Dia benar-benar putus asa. Kalaulah  dia hilang pertimbangan sebagai orang Islam, tentu dia sudah tidak bernafas lagi. Tidak perlu meneruskan hidup yang dirasakan sia-sia sahaja. Namun dia cepat-cepat beristigfar mengingatkan kembali asal dirinya. Siapa Maha Penciptanya?.
“Kau cakaplah apa yang boleh aku buat asal kau maafkan aku”. Ain Syuhada masih lagi belum berputus asa. Dia benar-benar mengharapkan Aidil Zafran memaafkannya.
“Kalau kau jadi hamba tebusan aku seumur hidup pun takkan dapat aku maafkan Ain. Aku minta satu perkara saja Ain.” Aidil Zafran berjeda. Satu keluhan dilepaskan dari bibirnya yang comel itu. Ain Syuhada pantas berdiri dari duduk berteleku di hadapan Aidil Zafran. Wajahnya sedikit ceria apabila mendengar permintaan Aidil Zafran itu.
“Apa saja asal kau sudi maafkan aku.”
“Jangan muncul di hadapanku lagi. Aku tak mahu dengar nama kau lagi. Apa saja yang berkaitan dengan kau, aku tak mahu tahu. Aku sakit, jiwaku sakit setiap kali aku ingat apa yang kau buat pada aku Ain”. Aidil Zafran bangun lalu berjalan  dengan teratur meninggalkan Ain Syuhada  yang masih termanggu di pangkin itu. Setiap langkah Aidil Zafran yang berjalan menggunakan tongkat diperhati dengan pandangan kosong oleh Ain Syuhada. Dia duduk di pangkin sambil menangis kesedihan kerana betul-betul menyesal dengan apa yang berlaku.
“Mama…mama…tokwan!”. Laung Aidil Zafran di muka pintu memanggil ibunya dan datuknya setelah dia berjaya menapak sejauh itu dari tempat dia melepak ke rumah datuknya. Muncul Puan Azizah bersama ayahnya Haji Darus.
“Kenapa?”. Soal Puan Azizah.
“Mama, Aidil setuju dengan kehendak abah. Aidil akan ke UK. Tapi dengan syarat, tok wan ikut sama. Boleh tokwan?”. Tanya Aidil Zafran dengan senyuman.
Haji Darus mengucap syukur kerana doanya dimakbulkan Allah. Dia mahukan yang terbaik buat Aidil Zafran cucunya. Puan Azizah terus memeluk anaknya kerana gembira dengan persetujuan Aidil Zafran untuk ke UK. Dia yakin di sana nanti Aidil Zafran akan dapat memahami dunia  orang kelainan upaya penglihatan kerana kemudahan yang terbaik terdapat di sana.










No comments:

Post a Comment