Thursday 17 January 2013

OKu Sayang Bab 24


Bab 24
“Kau ingat ye…Kalau apa yang mama tanya kau iyakan je. Jangan sampai rahsia terbocor. Kalau tidak nahas kau. Kalau hari tu kau tak boleh bangun. Aku boleh buat kau pengsan terus”. Dia sudah mengoyangkan jari telunjuknya di depan mata Ain Syuhada.
Hek eleh macam bagus. Dia jeling pula pada Aidil Zafran. Suka benar nak mengarah orang. Aku ni bini dia bukan P.A dia lagi. Tapi kata-kata itu hanya terluah di dalam hatinya saja. Dia tak mahu berbalas kata dengan Aidil Zafran. Sebab berbalas kata hari tu lah membuatkan dia kerugian hari ini. Rugi ke? Whatever.
“Oh Aidil, Ain. Masuklah. Hmm…orang UK dah balik”. Puan Azizah sudah menyambut mereka di depan pintu lagi sebelum sempat mereka turun dari kereta Audi R8 yang dipandu Aidil Zafran.
“Wah…adik akak. Berdesup bawa Audi mentang-mentang dah nampak”. Puji Datuk Adila pula sambil menumbuk lembut di bahu Aidil Zafran. Ain Syuhada hanya menguntum senyum melihat kemesraan keluarga mertuanya ini.
“Eh..masuklah Ain. Teruja pulak jumpa anak sampai lupa pada menantu.” Puan Azizah peluk pula Ain Syuhada setelah tangan mereka bersalaman tadi.
Mereka semua berkumpul di ruang tamu. Datuk Adila dan suaminya Hakimi serta dua orang anak mereka Farisya dan Dania.
“Abang Adam tak datang ma?”. Soal Aidil Zafran setelah dia merasakan dalam kelompok keluarganya itu Datuk Adam Malik dan isterinya tiada.
“Lupa pulak bagitahu. Mereka sekeluarga pergi umrah”.
“Oh…nanti bolehlah kita pergi umrah pulak ye Ain”. Dia peluk mesra pinggang Ain Syuhada sambil mengenyitkan mata. Ain Syuhada hanya tersenyum manja. Namun dalam hati ALLAH saja yang tahu dia begitu jengkel dengan lakonan Aidil Zafran yang nampak hidup itu.
“Dah lama kat UK tu tak kan tak da berita gembira kut. Dah berdua ni bila nak bertiga pulak?”. Seloroh Datuk Adila.
“Yelah Aidil. Kena cepat-cepat ada anak baru rasa bangga”. Hakimi pula mencelah. Ain Syuhada hanya tersenyum tawar. Aidil Zafran pula tak henti ketawa.
“Tengah kerja keras ni. Tak lambat adalah berita gembira nanti”. Mereka semua pakat ketawa. Ain Syuhada saja rasa mukanya tebal berpuluh inci dengan lelucon yang dibuat Aidil Zafran. Tak adalah lawak mana pun. Desis hatinya.
“Ni mama, kakak dan abang. Syasya dan Dania pun ada juga, buah tangan dari UK”. Ain Syuhada hulurkan 2 beg besar cenderahati dari UK. Aidil Zafran yang beli, dia cuma tukang beri saja. Dia keluarkan satu persatu cenderahati yang berbalut kemas tu. Tapi kalau tanya isi dalam, mampus dia nak menjawabnya kerana sumpah dia tak tahu apa yang dibeli Aidil Zafran. Mereka menyambut huluran cenderahati tu dengan ucapan terima kasih.
“Ma pelikla. Sepanjang kamu kat sana susah betul nak bercakap dengan Ain. Mak dan ayah kamu kat kampung pun kadang bertelefon kat sini tanya khabar kamu kerana banyak kali dia orang call kamu tak berjawab?”. Gulp!...Ain Syuhada telan liur yang terasa pahit. Mampus apa aku nak jawab ni?. Dia renung Aidil Zafran kat sebelah pula minta pertolongan. Apa yang berlaku bukan salahnya. Aidil Zafran yang tak mahu bawanya ke UK.
“Sebenarnya ma…Ain sambung belajar kat Leeds. Kursus jangka pendek. Special Educations. Boring katanya tak buat apa-apa  kat rumah. Pasal saya sibuk buat research. Jadi, saya izinkanlah dia sambung belajar”. Aidil Zafran senyum pula pada Ain Syuhada seolah hendak memberitahu pandai tak aku kelentong.
“Betullah tu ma. Sebab tu bila ma call saya tak jawab coz saya kat Leeds, abang pula kat London”. Ain Syuhada tokok pula cerita.
“Hish…kamu ni kalau nak sambung belajar pun, jangan senyap macam tu saja. Bagitahulah kami kat sini. Mama tahulah menantu mama ni tanggung jawab anak mama. Cumanya mama terkilanla sikit sebab senyap macam tu je. Mak dengan ayah kamu kat kampung tu risau Ain”. Puan Azizah sudah kerut kening. Bukan nak marah sebenarnya. Cuma dia risau menantunya di UK senyap terus tanpa khabar berita. Risau juga kalau ada apa yang berlaku.
“Ala…ma. Semua ni salah Aidil coz Aidil rasa tak ada apa sangatlah kalau Ain sambung belajar kat Leeds. Lagipun tak penting nak bagitahu. Maaf ye ma”. Aidil Zafran sudah cium tangan mamanya minta maaf. Ain Syuhada juga turut buat begitu.
“Nanti kalau ada masa,baliklah kampung Ain. Jenguk mak dan ayah mertua kamu. Dah ambil anaknya jangan terus senyap macam tu je. Diaorang pun tentu rindu pada anak sendiri”. Puan Azizah memberi nasihat pula.
“Yes bos. Saya menurut perintah”. Puan Azizah mencubit pipi anak bongsunya itu. Geram kerana dia memang serius berkata begitu Aidil Zafran pula menjawab dengan nada bergurau.
“Mata kamu macamana. Okey?”. Soal Datuk Adila pula. Aidil Zafran cuma mengangguk.
“Mula-mula tu kena pakai Rayban hitam jugalah. Pasal mata ni tak tahan silau. Sekarang dah okey”. Ain Syuhada renung wajah Aidil Zafran. Maknanya masa dia mula-mula jumpa aku kat Secret Recipe tu dia nampaklah. Hmm..aku ni betul-betul dah kena main.
“Mama tak tahulah nak ucap macamana lagi pada keluarga Jennyfer?. Mereka benarkan kornea mata Jennyfer diambil untuk kamu Aidil.”
“Jenny dah wasiatkan pada saya ma, kalau dia dah tak ada dalam dunia ni. Cuma saya tak sangka secepat ini saya dapat lihat. Tapi…saya kehilangan kawan baik”. Aidil Zafran pula bernada pilu. Ain Syuhada hanya mendengar butir bicara mereka sedangkan dia tidak faham cerita itu dan siapa pula Jennyfer ini.
“Sembang-sembang jugak. Jomlah kita makan dulu. Mesti mereka pun dah lapar ni”. Hakimi pula bersuara setelah lihat ahli keluarganya makin rancak berbual.
“Lupa pulak nak tanya. Bila kamu nak mula kerja?”. Soal Datuk Adila setelah mereka mula menjamu selera di meja makan. Aidil Zafran berhenti menyuap makan.  Dia melihat Ain Syuhada pula di sisi. Hmm…kalau aku dah mula kerja, tak dapatlah jadi James Bond lagi. Agak-agak apa lagi bini aku ni nak buat.
“Hai…sudah-sudahlah renung bini kamu tu. Dah depan mata tak lari kemana lagi dah. Akak tanya bila nak start kerja?. Projek akak dah mula jalan dah. Kamu tu yang tak ada lagi, sapa nak pantau bahagian kewangannya nanti”.
“Yelah kak. Minggu depan saya start kerja balik. Dah dapat cari pembantu saya?”. Soal Aidil Zafran pula.
“Aik…isteri kamu kan ada?”.
“Nope. Dia duk kat rumah je. Layan  saya cukup.”
Datuk Adila sudah tersengih. “Sayang betul kat bini kamu ye?”.
“Mestilah kak. Sapa tak sayang bini. Abang Kimi camne, sayang akak tak?”. Soal Aidil Zafran pada abang iparnya itu.
“Hish…gila kalau tak sayang. Ni lah pengarang jantung hati abang. Bantal peluk siang malam”. Datuk Adila sudah menyiku suaminya. Pandai pula melawak.
Ain Syuhada hanya mengangkat kening. Sayang sangatlah kakak oii. Sampai aku siang malam diherdik dan ditengking je kerjanya. Dia telan kata dalam hatinya saja.

Masing-masing hanya diam seribu bahasa ketika mereka dalam perjalanan balik ke rumah. Ain Syuhada teringin hendak bertanya mengenai Jennyfer pada Aidil Zafran. Tapi dia takut bakal ditengking bos a.k.a suaminya itu. Sesekali dia beralih pandang pada Aidil Zafran yang leka memandu.
“Kau ni apahal? Duk tengok aku macam tu. Ada hutang?”. Tiba-tiba saja singa jantan itu mengaum. Ain Syuhada cepat mengalih pandangannya ke hadapan. Melihat cahaya lampu jalan yang menerangi lebuhraya ke Setapak itu.
“Saya tanya bos jangan marah ye?”. Dia bercakap juga sambil menelan liur. Kalau lepas ni kena tengking juga. Tadah telinga sajalah. Dia sudah bersedia kalau bakal ditengking lagi.
“Apa dia?”. Aidil Zafran bersuara mendatar. Hilang sudah rasa marah bila melihat wajah Ain Syuhada yang cemberut itu.
“Siapa Jennyfer?”
“Oh..Jenny. Kenapa kau nak tahu. Cemburu eh…?”
Ain Syuhada tarik muka. Ada ke aku cemburu? Tanya sikit dah kata cemburu. Hish…perasan betullah mamat ni. Tak kuasa aku nak cemburu oiii….
“Baiknya hati dia dermakan mata kat bos”.
“Hmm…memang dia baik. Tak macam kau. Kejam sampai buat aku buta dulu”. Sempat pula Aidil Zafran memulangkan paku buah keras. Ain Syuhada diam tidak terkata. Dia sedar memang semua tu salahnya. Kalau lajak perahu boleh diundur, lajak perbuatan Aidil Zafran yang terima habuannya. Dia sedar itu.  Menyesal dengan sikap terburu-burunya dulu.
“Jenny tu my bff masa kat UK dulu. Aku, dia dan Raul. Kami memang akrab. Aku sampai terjatuh hatilah pada Jenny tu. Tapi kau fahamlah. Antara aku dengan Raul. Agak-agak siapa yang dia pilih. Tentu Raulkan. Tak kan aku pulak yang bakal menyusahkan hidup dia dengan mata aku yang buta ni. Dah tu berbeza agama dan bangsa pula”. Panjang lebar Aidil Zafran bercerita. Ain Syuhada hanya mendengar saja dengan penuh minat.
“Bos…saya betul-betul minta maaf bos”. Ain Syuhada terasa begitu menyesal sekali.
“Kau ingat senang aku nak maafkan kau. Kau ingat aku boleh lupa macam tu je. Kau fikir dalam 10 tahun ni berapa banyak perkara-perkara penting dalam hidup aku, yang boleh aku buat dulu, terpaksa aku lupakan begitu saja. Semuanya  sebab aku buta. Puncanya kau!.”  Sudah! Barometer kemarahannya sudah naik pula. Dia tekan pedal minyak untuk segera sampai ke Kondo Seri  Mas. Sakit rasa hati bila fikirkan apa yang Ain Syuhada buat padanya dulu. Ain Syuhada pula sudah diam tidak berkutik. Tak mahu bercakap soal ini lagi bila melihatkan wajah Aidil Zafran yang penuh kemarahan itu.


No comments:

Post a Comment