Tuesday 15 January 2013

OKu Sayang Bab 21


Bab 21
Ain Syuhada sudah siap berpakaian sukan. Kasut Z Homme sneakers pula dijinjit dengan tangan. Hajatnya hendak pakai di luar kondo nanti.  Aidil Zafran yang baru turun dari tingkat atas membulat matanya melihat Ain Syuhada yang sudah berdiri di muka pintu.
“Kau nak kemana?”. Soalnya. Ain Syuhada pantas menoleh ke arah Aidil Zafran yang masih merenungnya. Emm..dia ni nampak aku ke?. Dia renung balik ke arah Aidil Zafran. Kasut sneaker yang dijinjitnya itu diletakkan kembali ke lantai. Dia kemudian menapak ke arah Aidil Zafran sambil mengawangkan tangan. Aidil Zafran masih terkaku di situ. Sedar yang dia sudah terlepas cakap. 
Ain Syuhada renung lagi ke dalam anak mata Aidil Zafran yang berwarna hazel. Eh…bukan dulu anak mata dia hitam ke?Apsal berubah jadi warna hazel pulak. Umm…pakai contact lens kut. Dia bersoal jawab dengan hatinya pula. Aidil Zafran cuba menahan tawa dari terburai. Lucu melihat wajah Ain Syuhada yang berkerut-kerut itu.
“Ada senamrobik 1 murid 1 sukan kat sekolah hari ni. Saya kena joinlah”. Jawabnya selamba.
“Huh…hari Sabtu pun kerja juga?”. Soal Aidil Zafran  masih tidak yakin.
“Yes bos. Tak baca paper ke?. Hari ni semua sekolah dalam Malaysia terlibat dengan senamrobik 1murid 1 sukan  LOL”. Dia juihkan bibir. Menyampah disoal siasat macam buat kesalahan besar.
“Iyolah. Sarapan aku dah buat?”. Soalnya lagi. Kali ini Aidil Zafran  menapak ke dapur pula. Mengangkat tudung saji melihat apa isi sarapannya untuk pagi ini.
“Saya buat maggi goreng hari ni. Sudi-sudilah jamah ye. Saya gerak dulu”. Dia tarik tangan Aidil Zafran lalu salam dan cium. Kemudian dia cium pula pipi Aidil Zafran. Dia senyum. Sengaja buat begitu. Biar mamat ni terpinga-pinga. Selalu kalau ke sekolah Aidil Zafran masih berbungkus dengan selimut. Hanya satu ciuman saja yang dapat diberikan. Takut ditengking singa jantan ni kerana ganggu hendak beradu.
“Saya gerak dulu”. Ain Syuhada senyum lalu keluar dari rumah. Dia senyum jugak walau sedar Aidil Zafran tak mungkin dapat melihat senyumannya itu. Terpejam celik mata Aidil Zafran kerana terkejut dengan ciuman dari Ain Syuhada tadi. Dia menahan nafas.
“Huh…patutlah tiap-tiap pagi bangun dari tidur mesti ada tanda gincu di pipi aku. Aku ingat puteri kayangan mana cium aku pepagi. Rupanya minat tu!. Tapi…aku suka!” Dia senyum lagi sambil menyuap maggi goreng dalam mulut. Hmm…sedap!. Pandai bini aku masak. Dia puji pula dalam hati.
Tiba-tiba dia teringat pula. “Bini aku pergi sekolah senamrobik. Nanti menggatal pulak dengan jantan hari tu. Tak boleh jadi. Kena pergi siasat. Jadi James Bond sekejap.” Entah kenapa dia jadi cemburu bila teringatkan aksi senyum manis  isterinya itu pada mamat mana tah tempohari.

“Asalammualaikum Ain. Awal sampai?”. Wahida rakan sekelasnya menegur. Mereka semua sudah berkumpul di tapak perhimpunan. Pelajar-pelajar sekolah sudah beratur mengikut kelas masing-masing dengan lengkap berpakaian sukan.
“Waalaikumsalam. Awal lah. Aku naik teksi”. Balasnya pula.
“O..aku ingat kau ikut jalan pintas. Sebab tu sampai awal.”
“Lupa pulak bagitahu. Aku tak duduk Seksyen 1 dah. Aku pindah Seksyen 4. Duduk rumah kakak”. Nasiblah berbohong. Tak kan nak cakap pindah duduk dengan suami. Mahu pitam minah ni kalau dia tahu aku dah kawin. Selama ni kan status aku single mingle. Satu IPIK tahu aku single mingle lagi. Ain Syuhada bermonolog pula.
“Oh..pindah rumah. Tak bagitahu pun?”. Wahida sudah memuncungkan mulut. Terasa hati dengan kawan baik yang kuat berahsia.
“Ala..kau ni sikit-sikit muncung itik. Janganlah merajuk sis…apa kata lepas habis senamrobik ni kita shoping. Aku belanja”. Ain Syuhada sudah membuat janji pula. Sudah ternampak beberapa keping note RM50 melayang-layang di udara. Hmm…tak palah bersedekah sekali sekala untuk member baik. Lagipun bos a.k.a suamiku itukan milionair. Tak habislah hartanya aku nak makan 7 keturunan sekalipun. He.. he..he…dia sudah tersengih.
“Hah…tu buah hati kau Mr. Dude dah panggil ke pentas. Senamrobik sekali”. Wahida sudah mencuit lengan Ain Syuhada memintanya ke pentas apabila Cikgu Solehin sudah melambai ke arah mereka. Mr. Dude itu gelaran yang diberikan oleh Wahida untuk gantinama title duda yang dipegang oleh Cikgu Solehin itu.
“Hih..tak ndaklah. Hmm..apakata kau join sekali. Kau nak aku belanja tak?”. Ain Syuhada sudah memancing Wahida pula. Malu rasanya hendak turut serta di pentas bersama Mr.Dude. Kalau Wahida ikut sekali kuranglah sikit malunya. Tak adalah nampak gedik sangat bersama Mr.Dude di atas pentas.
“Okey…jomla. Tapi kau kena beli blouse yang aku berkenan hari tu”.
“Yelah…Hmm…kopaklah aku lagu ni!.”
Berpeluh juga mereka pagi itu dengan senamrobik yang dimulakan secara serentak pada pukul 8.00 pagi tadi. Ain Syuhada mengikut saja gerak tari yang dibuat oleh Cikgu Solehin, guru PJ itu. Sudah seminggu mereka berlatih untuk menjayakan hari senamrobik 1M1S ini. Sesekali matanya mencerun kepada Danial yang nampak sudah semakin ceria. Kawan-kawan sekelas yang rabun membantu rakan-rakan yang buta untuk menggayakan senamrobik mengikut gerak langkah Cikgu Solehin. Walaupun agak pincang, bolehlah asal mereka ingin turut serta menjayakan aktiviti peringkat kebangsaan ini.
Selesai aktiviti senamrobik, Ain Syuhada dan Wahida turut pula ke kafeteria untuk menjamah kenduri kesyukuran yang dibuat oleh Ketua Panitia Sejarah Cikgu Jalal. Almaklumlah baru menimang cahaya mata pertama.
 “Hmm…balik nanti saya hantarkan”. Ain Syuhada mendongak kepalanya melihat suara garau itu bersuara.
“Oh…Cikgu Solehin. Tak payah susah-susahlah”. Ain Syuhada tersenyum lagi. Tapi matanya melirik ke arah cikgu-cikgu wanita lain yang sesekali mengerling kepadanya. Dia sedikit cuak. Janganlah mereka mengata aku. Tak pasal dapat gelaran perempuan gedik pulak nanti. Dia sudah mengelap peluh di dahi. Wahida di sebelah hanya senyum simpul. Senyum ada maknalah tu. Hailah!…payahnya nak mengelak dari Mr.Dude ni.
“Tapi hari tu Ain dah janjikan”. Alamak…aku gurau je haritu. Mr.Dude ni sungguh-sungguh pula.
“Saya dah plan dengan Wahida nak ke Shopping Mall yang baru kat Setapak nun”. Aku beralasan pula.
“Kalau macam tu lagi senang. Saya hantarkan kamu berdua. Boleh saya join sekali. Saya pun ada barang nak beli jugak”. Ah…Sudah!. Aku nak mengelat dari dia dah terjerat pula. Akhirnya Ain Syuhada sengih saja sambil menyiku Wahida di sebelah. Minta bantuan untuk cipta alasan lagi.
“Betul ka Cikgu?”. Wahida pula menyoal.
“Betullah tak kan saya main-main pula”. Ucap Cikgu Solehin sungguh-sungguh.
“Baguslah macam tu. Save juga duit tambang teksi. Kalau Cikgu Solehin nak belanja makan lagi bagus. Bukan tapak tangan saja, stadium Negara kami tadahkan”. Ain Syuhada membulatkan matanya pada Wahida. Aku minta tolong dia menambah cerita pulak. Ah…parah ni! Niat hati nak mengelak nampaknya dah terjerat terus dengan kata-kata Wahida tadi.
“Small matter. Nanti kita pergi sama eh”. Cikgu Solehin sudah senyum. Dia menarik kerusi pulak duduk di sebelah Ain Syuhada. Hmm…kali ni mana mau lari ahh…Merpati sudah berjaya ditangkap. He..he..he…dia gelak dalam hati pula.
“Hai, Soleh…Jual minyak nampak. Dah laku?”. Soal Cikgu Rasyidah, guru Matematik itu.
“Hmm…tengah jual lah ni kak. Susah nak laku la. Pembeli demand lebih”. Ain Syuhada sudah tertelan liur entah berapa gelen mendengar soal balas Cikgu Solehin dengan Cikgu Rasyidah. Dia ni sungguh-sungguh ke nak ngorat aku. Ni kalau singa jantan tahu ni, tak pasal kena baham. Ya ALLAH, selamatkanlah hambamu yang lemah ini. Ain Syuhada sudah berdoa dalam hati.

Sudah kematu punggungnya berlama duduk di dalam kereta AuDI R8 ini menanti Ain Syuhada keluar dari sekolah. Namun sia-sia saja, bukan sekadar orangnya, batang hidungnya pun masih tidak nampak lagi. Dia menahan sabar lagi. Bukan senang hendakmenjadi James Bond walau sekejap. Almaklumlah belum memulakan kerja lagi, kalau dah bekerja memang dia tiada masa untuk mengintip pergerakan isterinya. Entahlah!. Kekadang dia binggung sendiri dengan sikapnya yang bossy pada Ain Syuhada. Rasanya bukan dia berjaya menjadikan hidup Ain Syuhada neraka, sebaliknya hidupnya pula yang sudah seperti neraka kerana terlalu obsess untuk mengetahui gerak geri Ain Syuhada.
“Ha, dah keluar nampak”. Dia memakai Rayban semula. Mula melihat Kereta Preve keluar dari perkarangan sekolah. Kebetulan matanya jelas melihat Ain Syuhada berada di sisi pemandu kereta Preve itu. Soal penumpang di belakang dia tidak peduli. Yang pasti dia mesti kena ikut kemana Ain Syuhada pergi merambu dengan kekasih hati.
Dia hidupkan enjin AUDI R8 mula bergerak mengekori kereta Preve itu. “Oh…pergi shopping. Hmm…perabis duit akulah tu dengan jantan cabaret tu”. Dia mengomel lagi. Hatinya benar-benar sakit memikirkan Ain Syuhada yang membuat onar di belakangnya.
“Agaknya masa aku kat UK dulu, entah jantan mana dia jual badan. Ah…tak boleh jadi ni”. Sesedap mulut saja Aidil Zafran membuat anggapan mengenai Ain Syuhada walaupun dia sendiri tidak pasti dengan apa yang dilihatnya itu.

“Terima Kasih cikgu”. Ain Syuhada dan Wahida sudah mengucap perkataan itu setelah keluar dari perut kereta. Cikgu Solehin hanya tersengih. Bangga sebenarnya dapat keluar date dengan Ain Syuhada hari ini biarpun Wahida turut serta. Tak kisahlah. Janji merpati depan mata. Gagak sebelah buat-buat tak nampak sudahlah. Dia senyum lagi.
“Kau apsal?Aku suruh duduk depan kenapa kau menonong duk belakang. Segan tahu”. Ain Syuhada sudah separuh berbisik di telinga Wahida. Geram sebenarnya dengan sikap Wahida yang seolah memberi peluang kepada Cikgu Solehin untuk mendekatinya.
“Ah..biarlah. Aku bagi peluang kat dia. Kesian Mr.Dude tu nak tackle kau. Aku bagi chancelah dia nak main mata dengan kau. Sebab tu aku duk belakang. Biar merpati dua sejoli kat depan”. Wahida sudah tersenyum sengih. Ain Syuhada pejam mata kerana marah. Nak saja dihempuknya kepala Wahida dengan beg galasnya kerana terlebih bijak tu.
“Ok Ain kita nak makan kat mana?” Soal Cikgu Solehin. Ain Syuhada menyiku Wahida minta pendapat temannya itu.
“Hisy…dia tanya kau bukan aku”. Wahida sudah mencebik.
“Kat mana-mana pun tak apa, Cikgu”. Walaweh…menyemak je. Nak seronok-seronok pun dah tak best. Buat rosak programlah Mr.Dude ni. Ain Syuhada sudah membebel dalam hati dengan kehadiran Mr.Dude yang dirasa mengganggu privacynya untuk window shopping.
Aidil Zafran sudah mengetap bibir. Geram benar melihat gelagat Ain Syuhada dengan lelaki itu jalan seiringan sambil bergelak ketawa.
“ Huh…ingat ada gadis kat sebelah  buat cover line lah tu. Aku bukan bodoh Ain. Siaplah kau malam nanti. Kalau aku tak lanyak kau sampai lunyai. Bukan akulah!”. Wajah Aidil Zafran sudah merona merah menahan marah. 

1 comment: