Saturday 28 September 2019

KAU DUDA AKU JANDA BAB 5





Bab 5
            Sofia melirik teman sebelah yang tekun memandu. Sesekali dia memandang lelaki yang menjadi kenalannya hari ini. Setelah penat berduet menyanyikan lagu cinta, Sofia minta diri kerana hari sudah lewat benar.
            “Tak menyusahkan ke hantar I malam-malam macam ni?”. Sofia sekadar berbasa-basi.
            “Taklah. Kebetulan kita satu jalan kan, eloklah I hantar Cik Sofia balik”. Izham sengih.
Seronok kerana dapat menghantar wanita anggun malam ini. Mana tahu, dengan pertolongan tidak seberapa akan memanjangkan lagi usia perkenalan mereka. Tak mahu dia melepaskan peluang yang ada. Lagi pun tak salah lelaki untuk menambahkan kenalan. Lelakikan sudah diberi kouta sampai empat. Dia baru ada satu, tiga lagi masih kosong. Izham ketawa dalam hati. Nakal betul akalnya berfikir sampai nak menambah kouta. Chill okey, berkawan biar seribu.
“Cik Sofia kerja dimana?”. Soalnya ingin tahu. Mana tahu bila lapang, boleh ajak keluar lunch.
“Damansara Utama, Syarikat Astana. Secretary kat situ”. Balas Sofia yakin.
“Hmm…boleh tak panggil I  Sofi. Tak perlu cik kat depan tu. Baru mesra”. Sambung Sofia lagi.
“Sofi…mesra.” Izham angkat kening. Tak ada hal. Mesra lagi baik.
“Taklah jauh dengan tempat kerja I. Kalau ada masa, boleh kita keluar lunch”. Sengaja Izham memasang jerat.
“Why not?. I anggap you dah ajak I keluar lunch, okey?”. Balas Sofia ketawa. Entahlah, malam ini dia rasa seronok sangat. Hilang rasa sunyi kerana sudah ada teman untuk berbicara. Mungkin tarikan magnet berlainan jantina itu membuatkan hormon endorphin melonjak naik. Hilang rasa stress, timbul rasa seronok di hati Sofia.
“You dah sampai kawasan rumah I, Izham?”. Kedengaran suara Sofia berbaur hampa. Rasanya belum puas lagi dia berbicara dengan Izham, jalan masuk ke kawasan rumahnya sudah kelihatan.
“Oh, ya ke?”. Izham melirik mata pada waze yang terpasang di telefon bimbitnya. Seronok berbual sampai tidak sedar, dia hampir sampai ke rumah Sofia. Tengok pada persekitaran kawasan rumah itu, buat Izham membuntang matanya luas-luas. Mewah. Buat Izham terdetik di hati, kerja setiausaha sahaja tapi mampu tinggal di rumah mewah sebegini. Ini Kuala Lumpur, bukan Alor Setar, Kedah. Mahu harga rumah juta-juta di sini.
Izham yang kerja sebagai pengurus bank pun hanya mampu tinggal di rumah teres dua tingkat sahaja.
Izham berhentikan keretanya apabila waze sudah berbunyi menandakan dia sudah sampai di destinasi yang dituju.
“Ini rumahnya?”. Soal Izham pada Sofia.
Laju saja Sofia menganggguk. Memang rumahnya. Tapi rumah Khalil yang sebetulnya. Kerja sebagai jurutera pelantar minyak membuatkan Khalil mampu untuk memiliki rumah semewah ini. Apalah sangat setakat gaji 20 ke 30 ribu sebulan. Tapi dia juga yang merana kerana ditinggal sendirian tanpa teman di sisi.
Izham turun dari kereta. Kemudian membuka pintu di sebelah penumpang. Sengih Sofia kerana dilayan sebegitu. Kembang hatinya seronok. Nampak Izham betul-betul gentleman.
“Tak nak jemput I masuk ke?”. Izham sekadar menduga. Buntang mata Sofia terkejut. Tak akan dia nak ajak lelaki masuk rumah tengah-tengah malam begini. Tambah-tambah statusnya sebagai isteri orang.
“Err…”. Kelu lidah Sofia. Izham ketawa. Suara garau Izham kedengaran indah di telinga Sofia. Suara lelaki Izham buat Sofia rasa semacam.
“I gurau je. I tahu Sofi, dah lewat malamkan. Nanti tak pasal kena tangkap khalwat terpaksa nikah free. I okey je”. Tambah Izham dengan lirikan mata nakal. Sofia ketawa perlahan. Seronok pula mendengar gurauan Izham. Rasanya sudah lama dia tidak mendengar Khalil bergurau nakal sebegini.
“Gatal”. Desis Sofia sebelum melangkah masuk. Lirikan matanya yang menggoda menghantar isyarat pada Izham yang dia suka bergurau nakal sebegitu.
“Isy…geramnya!”. Izham pegang dadanya.
Mata masih melihat kelibat Sofia sehingga hilang di balik pintu pagar aluminium itu. Terbayang kulit putih melepak Sofia dan haruman rambut Sofia yang menujah hidungnya sewaktu mereka berduet lagu cinta semasa berkaraoke tadi. Semuanya membangkitkan satu rasa di dalam hatinya. Satu rasa yang dia pernah ada pada Hana sewaktu mereka mula-mula bernikah dahulu. Rasa manis yang hanya orang berumahtangga saja yang tahu.

No comments:

Post a Comment