Saturday 28 September 2019

KAU DUDA AKU JANDA BAB 4





Bab 4
            Hana meletakkan Rizqin di dalam katil bayi. Jam sudah menunjukkan ke angka 12 tengah malam. Namun bayang Izham tidak juga kelihatan. Hana bangun lalu menuju ke almari pakaian yang menyimpan bajunya. Dia melihat satu persatu baju yang ada. Betul kata Izham, dia suka sangat berbaju kelawar 24 jam di rumah kerana baju itu sahaja yang banyak menghuni almari empat pintu itu.
            Hana mencebik. Izham suka merungut, kompelin tak puas hati pada dia. Tapi Izham berkira hendak hulurkan duit buat dia mencantikkan diri. Hanya sebab dia tidak bekerja dan duduk di rumah sahaja, Izham rasa cukuplah sekadar memberi RM 200 buat belanja sebulan. Dengan duit banyak itu, nak beli seluar dalam pun tak lepas. Apatah lagi nak beli baju cantik-cantik dan alat mekap buat dirinya. Kalau dia nak berjimat menjamu perut Izham dengan telur dan ikan bilis saja, nanti dengarlah ungkitan Izham tentang duit belanja RM 200 itu. Mujur juga Rizqin hanya minum susu badan, kalau Rizqin minum susu formula agaknya cukup tak duit RM200 dibuat belanja sebulan.
            Hana memandang wajahnya yang terbias di meja solek itu. Nampak kelopak matanya yang serupa mata panda itu kesan tidak tidur secukupnya. Kulit mukanya berminyak dan kusam. Hana rasa sebak sangat. Kenapa hidupnya jadi teruk selepas bernikah dengan Izham?. Betulkah Izham itu memang berniat untuk memperisterikannya atau semuanya kerana terpaksa. Hana keliru sendiri. Teringat detik dirinya dipinang Izham dulu.
            “Siapa tu, ayah?”. Soal Hana selepas melihat kenalan ayahnya minta diri untuk pulang.
            “Mansor, kawan ayah.” Balas Pak Shahdan. Hana cuba mengingat semula. Rasa macam pernah dengar nama itu.
            “Hana ingat tak, kawan ayah masa kita duduk di kampung emak dulu?”. Hana senyum. Baru dia teringat Mansor itu bapanya Izham, abang senior masa dia bersekolah menengah dulu. Hana memang menaruh minat pada Izham. Tapi minat dari jauh. Sebab Hana sedar diri yang dia tak sebijak Izham. Sekolah pun sekadar tamat tingkatan 5 sahaja.
            “Ingat ayah. Kenapa dia datang?”. Soal Hana ingin tahu.
Rasanya sudah 5 tahun mereka terputus khabar berita selepas berpindah tinggal di Jitra. Ayah mengambil keputusan untuk balik hidup di kampung sendiri selepas emak meninggal dunia. Ayah bawa diri kerana sedar dia sekadar menumpang duduk di tanah milik keluarga emak. Selepas emak meninggal, ayah pindah duduk di Jitra. Tinggal di kampung sendiri lebih baik dari hidup menumpang di tanah orang.
Hana pula sekadar duduk di rumah tolong menjaga makan pakai ayah dan adik-adiknya seramai 3 orang itu. Kemudian mengambil upah menjahit baju orang kampung kerana Hana memang minat dalam kerja menjahit ini.
“Dia datang merisik”. Balas Pak Shahdan. Hana tersengih. Rasanya sudah lama ayah menduda. Mungkin ada yang datang untuk merisik ayah.
“Ayah setuju ke?”. Tanya Hana.
“Kalau ikut kehendak hati ayah, memang ayah setuju sangat”.
“Kalau dah ayah kata macam tu, Hana tak ada bantahan. Tapi, ayah kena tanya adik-adik dulu. Hana takut mereka tak boleh terima emak tiri”. Kata Hana polos.
Pak Shahdan ketawa melihat reaksi wajah Hana yang serius itu sambil menggeleng kepala kerana lucu dengan sikap Hana yang tidak tahu hujung pangkal cerita.
“Buat apa merisik ayah, Hana?. Ayah dah tua. Rumah kata pergi, kubur kata mari. Lebih baik ayah besarkan anak-anak dari menikah lain”. Balas Pak Shahdan ketawa.
“Jadi, Pak Mansor tu datang merisik siapa?”. Soal Hana ingin tahu.
“Dia datang merisik kamu untuk anaknya Izham yang kerja manager bank di Kuala Lumpur tu”.
“Hah!”. Ternganga mulut Hana kerana terkejut.
Memang dia betul-betul sangat terkejut sekarang ini. Tidak disangka lelaki yang diminati dalam diam itu, datang menyunting dirinya untuk dibuat suri hidup. Hana pekup muka kerana malu. Tak dapat dibayangkan hidup bersama dengan lelaki yang dicintai dalam diam itu.
Lamunan Hana terganggu apabila suara Rizqin merengek kedengaran. Hana kembali duduk di sisi katil Rizqin seraya menepuk punggung Rizqin perlahan. Rizqin kembali tidur apabila terasa selamat dengan tepukan perlahan Hana. Setelah pasti Rizqin benar-benar tidur, Hana mengambil tuala. Rasanya dia ingin berlama di dalam bilik mandi untuk menyental daki yang sudah bertimbun di kulit mukanya. Malam ini dia mahu buktikan pada Izham yang dia masih lagi cantik macam dulu.

No comments:

Post a Comment